22 d’agost 2009

Viatge a Itàlia. Roma (III)

El tercer dia a Roma vam anar a conèixer una mica el pintoresc ferrocarril Roma-Pantano, que surt del costat de l'estació de Roma Termini i es dirigeix cap a l'oest de la ciutat. La línia és un ferrocarril de 17,8 km que en alguns trams té característiques de tramvia d'ample de via de 950 mm. El tren uneix actualment l'estació situada al costat de Termini anomenada Laziali amb Giardinetti. El tram de Giardinetti a Pantano es va clausurar l'any 2008, ja que el traçat serà aprofitat per la futura línia C del metro de Roma que es posarà en servei l'any 2011.
Nosaltres vam fer un petit tram de línia, només dues parades des de Laziali fins a Porta Maggiore, el principal hub de línies de tramvia de la ciutat. L'estació de Laziali està en un costat del carrer, amb tres vies però característiques ferroviàries. D'alguna manera, tot plegat recordava una mica la línia Llobregat-Anoia quan circulava per la superfície per la zona de L'Hospitalet i Cornellà, tot i que en aquest cas les interseccions van regulades amb semàfors tipus tramvia i no amb barreres. Els petits combois que hi circulen són de tres cotxes i n'hi ha alguns de reformats, però nosaltres vam tenir sort d'agafar-ne un de ben autèntic, que va amb seients com si fos un autobús en disposició 1+1. En definitiva, per mi aquesta va ser la línia amb més encant que vam agafar a Roma, que no sé quins plans de supervivència té ja que he sentit a dir que la volien integrar amb la xarxa de tramvies urbans de Roma canviant l'ample de via i suposo que moltes de les característiques que fan la línia ben única.

2 comentaris:

Adolf ha dit...

com li deuen dir a aquest tren? il carriletto?, jejeje

Dino ha dit...

Benvolgut Bernat,em va fer molta il.lusiò trobar un foto en internet del meu"trenino" (els ciutadans de Roma diuen aixì aquest tramvia).Abans de tot em sap molt de gru,però no parlo molt be català.Em dic Dino,tinc 40 anys i des de el 1971 fins al mes de juny vaig vivir a Roma molt a prop de la estaciò anomenada Grotte Celoni d'aquest ferrocaril.Aquest trenet va se el mitjà de transport meu i de la meva familia.Sobretot el meu pare ho va agafar cada matì per anar a la feina (treballaba a la oficina dels Correus molt a prop de la estaciò Laziali).Em recordo que a mi cada cop m'agradaba viatjar amb la cara engantxada a la finestra del trenet i encara em recordo totes les parades del recoorregut des de Grotte Celoni cap al centre de Roma.En aquella epoca hi havia un doble servei:urbà fins a Grotte Celoni,i extra urbaà cap al poble de Fiuggi(94 km i dos horas i mitja de recorregut).En el 1979 em vaig traslladar a Sicilia,on ara mateix jo visc.L'ultim vegada que vai agafar aquest trenino va ser fa dos mesos i ha estat una gran emociò.Cada cop que anava a Roma,agafaba ael meu trenet i anava a trobar les persones de la meva infantesa que ancara viuen allì.Perona si t'he molestat i t'ho agraeixo de tot cor.
Dino