21 de febrer 2007

Viatge ferroviari a València

Ahir vaig fer un viatget ràpid ferroviari a València. La idea va sorgir arran de la oferta de mitjana distància del 20% de descompte, encara que després ho vaig pensar bé i és el mateix descompte que es fa amb el Carnet Jove habitualment. En principi la intenció era baixar i pujar en el Regional Exprés Barcelona-València aprofitant l'estona per fer fotos a Sagunt. Però posats a fer quilòmetres, la primera idea va anar variant passant a poder fer una combinació de ràpida estada per València ciutat i una exploració de la línia entre València i Castelló.
Anem a pams. El dia va començar a Terrassa on vaig sortir amb el tren de les 6:26 per no haver de patir, arribant a Sants sobre les 7:10 del matí. El meu tren sortia a les 8, ja que era l'Arco Garcia Lorca. Em va tocar un seient d'esquena del cotxe mixt cafeteria-turista però almenys estava al costat "bo" on es veu l'altre via en trams de doble via. El tren era força còmode encara que el cotxe en qüestió era una mica estrany en comparació dels cotxes estàndard, en els quals hi havia més sensació d'amplitud. Em va agradar poder anar una estona al vagó de cua veient com marxa la via de sota els peus, una sensació que feia temps que no gaudia. El tren va arribar a València amb uns 8 minuts de retard i immediatament vaig anar a l'assalt del metro.

El metro de València el vaig agafar a l'estació de Xàtiva, que queda just davant de l'estació del Nord d'adif i molt aviat va venir un tren de la sèrie 3900 de la línia 3 amb el qual vaig anar fins a Alameda on vaig baixar per poder admirar l'espectacularitat de l'estació dissenyada per Santiago Calatrava. Destacar en aquesta estació la música ambiental posada a un volum prou alt, com en les altres estacions del metro, no sé si per fer-lo menys trist després del desgraciat accident del juliol del 2006. A continuació, en un altre tren de la línia 3, vaig anar fins a Benimaclet on transbordaria amb la línia 4, el tramvia. En aquesta estació vaig aprofitar per passar a arreplegar coses del centre d'atenció al client. Em va cridar l'atenció un llibret molt vistós amb un "Plá D'Actuació Línia 1" molt bonic en el qual en cap moment es fa menció de l'accident...
El tramvia va arribar en relativament poca estona i en doble composició. Val a dir que creia que s'havia de validar el bitllet a dins el tramvia, com a Barcelona, i no a la parada de manera que vaig anar "il·legal" fins a Pont de Fusta on vaig baixar per fer unes fotos d'una gran estació de via estreta en el passat. El viatge va seguir fins a Empalme; a destacar la lentitud del tramvia en no disposar de prioritat semafòrica enlloc. Un cop a Empalme vaig aprofitar per fer fotos a tot, ja que per allí hi ha el tramvia de la sèrie 3800 (l'estàndard), els tramvies polacs llogats i tota la gamma de trens de la línia 1, les 3600 i 3700. A més, a la sortida de l'estació estan fent un pas sobre una nova ronda de València (suposo) i els trens i tramvies hi circulaven molt lentament. Cal reconèixer que l'estació d'Empalme està muntada com a un punt molt bo d'enllaç entre la línia 1, el tramvia i els autobusos i a més sense barreres tarifàries (encara que ple de validadores, òbviament). Després d'haver gaudit de tot aquest moviment, vaig agafar una unitat 3700 per endinsar-me en el fatídic túnel de la línia 1, encara que òbviament el viatge va transcórrer amb total normalitat i de fet tampoc vaig arribar a passar pel tram "negre". Vaig baixar a Àngel Guimerà i vaig tancar el cercle de nou a Xàtiva, per tornar a sortir a l'estació de renfe.

Per no cansar, seguiré la resta del viatge en un altre post del bloc.

A la foto, una unitat 3600 a Empalme. Segons m'han informat aquests trens deixaran de circular d'aquí un parell de mesos. Molt curiós i "entranyable" el soroll d'aquests trens, semblant als 1000 de TMB però més fort.